Dag Mooiling!

Als kind van de sixties ben ik geboren en getogen in mijn ouderlijk huis op de Loet in Schagen. Een echt Schagenees meisje. Eenmaal in Amsterdam, via de vloer van de grote Italiaanse en Franse modehuizen naar de houten vloeren van Yama Yoga Studios in Qatar en Jivamukti Yoga in New York en Kaapstad. Mijn Prada’s ingeruild voor een meer gegronde benadering van het leven... op blote voeten.

Nu weer thuis op mijn eigen plek en heerlijk met beide voeten op de houten vloer van mijn eigen Yin Yoga Room in mijn geboortedorp Schagen. Uiteindelijk gewoon een yogalerares die onderweg wat ervaring heeft opgedaan. De volgende fase van mijn leven zo duidelijk voor me. Mijn dagen vullen met Yin. Samen met jou op reis naar binnen. Zo dankbaar. Sinds februari 2018, jouw eigen, veilige, warme en intieme plek, Yin Yoga Room, mijn yin kamer open voor yin yoga. Jij bent uniek en het begrip dat ieder lichaam uniek is en iedere student een houding kiest die bij zijn of haar behoefte past is de drijvende kracht achter Yin Yoga Room.

Alleen al de variatie binnen de menselijke anatomie is genoeg om ervoor te zorgen dat iedereen een geheel andere ervaring heeft, en een goede yogales zorgt ervoor dat deze verschillen er mogen zijn. Ik geef functionele yoga en ben meer geïnteresseerd naar jouw ervaring dan hoe je er in de houding uitziet. Ik respecteer wat jou jou maakt. Jouw yoga practice moet niet proberen je te veranderen in iets wat je niet bent, maar je stimuleren om de best mogelijke versie van jouzelf te worden. Welkom bij Yin Yoga Room. Ik wens je warmte, liefde en licht.

Stay soft. It looks beautiful on you!

Namasté, Irene Maria Tromp

show more

Contact

Ratings

5
65 ratings, 13 reviews
  • Room quality
    5
  • Friendliness & service
    5
  • Cleanliness
    5
  • Price performance
    4.9
  • Atmosphere
    5

Give your opinion!

Publish review
a month ago

Een heerlijke moment voor jezelf!

2 months ago

Het was echt een heerlijke yin yoga om te doen.

2 months ago

Vanochtend weer volop genoten van een heerlijke Autumn Yin & Gong Bath. Dankjewel Irene!

About the Team

Als kind van de sixties is Irene geboren en getogen in haar ouderlijk huis op de Loet in Schagen. Een echt Schagenees meisje. Eenmaal in Amsterdam, via de vloer van de grote Italiaanse en Franse modehuizen naar de houten vloeren van Yama Yoga Studios in Qatar en Jivamukti Yoga in New York en Kaapstad. Haar Prada’s ingeruild voor een meer gegronde benadering van het leven... op blote voeten.

Uiteindelijk gewoon een yoga lerares die onderweg wat ervaring heeft opgedaan…

Certified Ashtanga Yoga Teacher ~ Yama Yoga Studios Qatar

Certified Jivamukti Yoga Teacher ~ Jivamukti Yoga New York

Certified Yin Yoga Teacher ~ Yoga Garden Amsterdam

Certified Yin Yoga Teacher Module I, II en III ~ Yin Yoga Academy ~ Bivag Sneek

Certified Yin Yoga Medicine Module I, II en III ~ Yin Yoga Academy ~ Bivag Sneek

Certified Assisted Yin Module I en II ~ Yin Yoga Academy ~ Bivag Sneek

Certified Yin Yoga 3.3 ~ Yin Yoga Academy ~ Bivag Sneek

The Way of the Gong ~ Spirit Connection Hilversum

Irene is een Certified Advanced Yin Yoga Teacher en heeft inmiddels alleen al in haar Yin Yoga Room in Schagen meer dan 1400 Yin Yoga lessen gegeven. Zij maakte halverwege de jaren negentig kennis met yoga en geeft sinds 2012 les in Ashtanga Yoga, Jivamukti Yoga en Yin Yoga.

Haar voortdurende opleiding ~ inmiddels meer dan 900 uur ~ wordt gedeeld met al haar studenten door haar liefde voor Yoga en de trillingen van haar betoverende Gongs. Al haar lessen bevatten een inspirerende soundtrack en veel gelach. Haar doel is om een ruimte te creëren waar beoefenaars zich geïnspireerd, veilig en gekoesterd kunnen voelen. Een ruimte om te smelten en verzachten, te vernieuwen en opladen.

Irene's yoga-pad heeft haar via Qatar geleid naar India en New York voor het beoefenen van Ashtanga Yoga en naar de geavanceerde certificering in de Jivamukti Yoga methode met de geliefde leraren Sharon Gannon en David Life. Na haar terugkomst in Nederland is zij zich gaan specialiseren in Yin Yoga en heeft vele uren mogen doorbrengen met Anat Geiger, Marcel van de Vis en Emrik Suichies.

Zij is de docent en eigenaar van Yin Yoga Room en heeft gestudeerd met vele prominente yogaleraren. Yin Yoga met Anat Geiger, Marcel van de Vis en Emrik Suichies, Jivamukti Yoga met Sharon Gannon, David Life, Jules Febre, Lady Ruth, Yogeswari, Rima Rabbath, & Emma Henry. Ashtanga Yoga met Lino Miele en John Scott. Anusara Yoga met Bridget Woods Kramer en Jonas Westring. Vinyasa Flow Yoga met Kathryn Budig en Julie Martin. Scaraveli Yoga met Paddy McGrath.

Liefde en dankbaarheid voor alle ‘leraren’ waarvan ik ooit het privilege had te leren, mijn ouders, degenen die dit pad voor mij liepen, mijn studenten, mijn beruchte hondje Noodles en zijn waardige opvolger Lhasa, mijn in Qatar geadopteerde straatkat Zou Bisou Bisou en tenslotte ons kostbare aardse bestaan met al haar oneindige potentie. Ik geloof dat een oprechte, toegewijde yoga practice een groot verschil kan maken in ons leven. Het is een verrijking die energie, inzicht en een doel geeft. De wereld heeft spiritual warriors nodig. Die moedig genoeg zijn om zichzelf eerlijk in de ogen te kijken, gedreven zijn om te veranderen wat veranderd moet worden en mildheid tonen als verandering niet mogelijk is.

“You have no choice to be a warrior or not. You have to fight. The only choice you have is what kind of warrior do you want to be. Don’t be a child, unwilling to grow up. Rely entirely on your clarity of thought, purity of motive and integrity of action. You cannot go wrong. Re-create yourself and be the change you wish to see in the world.” ~ Irene Maria Tromp

show more

Questions and Answers

Why should I visit Yin Yoga Room?

Irene is een Certified Advanced Yin Yoga Teacher en heeft inmiddels alleen al in haar Yin Yoga Room in Schagen meer dan 1400 Yin Yoga lessen gegeven. Zij maakte halverwege de jaren negentig kennis met yoga en geeft sinds 2012 les in Ashtanga Yoga, Jivamukti Yoga en Yin Yoga.

Haar voortdurende opleiding ~ inmiddels meer dan 900 uur ~ wordt gedeeld met al haar studenten door haar liefde voor Yoga en de trillingen van haar betoverende Gongs. Al haar lessen bevatten een inspirerende soundtrack en veel gelach. Haar doel is om een ​​ruimte te creëren waar beoefenaars zich geïnspireerd, veilig en gekoesterd kunnen voelen. Een ruimte om te smelten en verzachten, te vernieuwen en opladen.

Irene's yoga-pad heeft haar via Qatar geleid naar India en New York voor het beoefenen van Ashtanga Yoga en naar de geavanceerde certificering in de Jivamukti Yoga methode met de geliefde leraren Sharon Gannon en David Life. Na haar terugkomst in Nederland is zij zich gaan specialiseren in Yin Yoga en heeft vele uren mogen studeren met Anat Geiger, Marcel van de Vis en Emrik Suichies.

Lokah Samastah Sukhino Bhavantu “Mogen alle levede wezens vrij zijn van pijn en lijden en mogen mijn gedachten, mijn woorden en mijn gedrag bijdragen aan het geluk, de gezondheid en de vrijheid van alle wezens. “

What should I know of the first visit?

Hoe bereik ik de studio? Let op! Wegens verbouwing Zuiderweg 14. Tijdelijk geen ingang vanaf de Zuiderweg. Volg bewegwijzering naar Witte Paal 12. Voorbij het metalen hekwerk aan jouw rechterhand de tijdelijke doorgang naar de parkeerplaats. Mijn excuses voor het ongemak!

Hoe lang voor aanvang van de les moet ik aanwezig zijn? Als 15 minuten voor aanvang je plekje hebt uitgezocht en je mat hebt uitgepakt dan heb je nog wat tijd voor wat ontspanning en geestelijke voorbereiding in de yoga studio, Als de deur dicht is ben je laat en mag je heel stilletjes binnenkomen.

Wat voor kleren moet ik aan? Omdat je tijdens deze les zowel dynamische houdingen als verstillende houdingen doet, is het aan te raden om zachte rekkende kleding in laagjes aan te doen en warme sokken en een warme shawl of deken mee te nemen. Daarnaast slechts een (yoga) handdoek of eventueel een wollen yogamat voor de liefhebber. Manduka Pro matten, bolsters en meditatiekussens zijn voor iedereen beschikbaar en liggen reeds klaar voor gebruik.

Deo of Parfum? Ik ben gewend aan mijn No 5 voor ik van huis ga. Tja, Er is een reële kans dat de vriendelijke yogi of yogini naast je haar focus verliest. Zorg alsjeblieft voor een zo neutraal mogelijke geur.

Wat betreft eten voor aanvang van de les. Ik ben gek op yoga in de ochtend, maar ook op mijn gebakken eieren? Liever niet. Het is beter 2 uur voor aanvang van de yoga les niets te eten. Er wordt veel gebogen en gedraaid in de houdingen. Onverteerd voedsel zit eenvoudig in de weg, Misselijkheid en maagpijn kan dan het resultaat zijn. Niet fijn. Maar als je een geweldig metabolisme hebt en simpelweg niet zonder kunt, kies dan voor wat fruit of een gekookt eitje een uur voor je begint.

Mijn smartphone is mijn leven en mijn liefde. Kan ik mijn yoga klas met hem delen? Nooit in de les. Zet je telefoon op vliegtuigmodus of nog beter laat hem lekker thuis. Unplug.

Ik ben lichamelijk in top conditie en onoverwinnelijk, behalve wat oude klachten? Wees aardig voor jezelf en kies voor een veilige practice. Als je een nieuw lid bent vragen we altijd naar je bestaande lichamelijke klachten. We kunnen je helpen je te richten op het versterken van je zwakke plekken, of je een alternatieve houding geven. En als je je gewrichten hoort kraken, spreek je uit en luister altijd goed naar je lichaam. Alleen jij weet wat je voelt.

Iedereen lijkt te weten wat te doen. Mag ik een vraag stellen in de klas? Vraag alles wat je wilt weten over de yoga of de houding. Nieuwsgierig zijn is goed, dus als een brandende vraag opkomt midden in de houding gewoon vragen. Maar je kunt natuurlijk ook wachten tot na de klas.

Kan ik een plekje reserveren naast de yoga leraar? Niet echt. Maar je kunt wel zorgen dat je 15 minuten voor aanvang aanwezig bent en je favoriete plekje uitkiezen.

Do I need to bring any sport equipment or is it possible to borrow it at the facility?

Moet ik mijn mat meenemen? Nee, slechts een (yoga) handdoek of eventueel een wollen yogamat voor de liefhebber. Manduka Pro matten, bolsters en meditatiekussens zijn voor iedereen beschikbaar en liggen reeds klaar voor gebruik.

Waar koop ik mijn wollen yoga mat, yoga filosofie boeken en andere goodies? Je hebt eigenlijk niet veel nodig voor je leven als yogi. Het gaat echt niet om het dragen van fancy outfits of het spenderen van een hoop geld aan boeken. Je hoeft zelfs geen yoga mat te kopen voor een les bij de Yin Yoga Room. Er liggen Manduka Pro yoga matten, bolsters en dekens en Ecoyogi meditatiekussens klaar voor gebruik. Maar als je het net als ik en veel van mijn studenten heel fijn vind om op zo’n verrukkelijke zachte yogamat te liggen, dan zijn de diervriendelijke biologische scheerwollen yogamat of de veganistische anti allergie mat met lamsvelkarakter absolute aanraders en te koop via Mani Vivendi.

Waarom een zo veel duurdere biologische scheerwollen yogamat? De schapen moeten biologisch worden gehouden. Dat betekent dat ze buiten grazen op land dat niet met insecticiden of pesticiden is behandeld. Verder moeten ze voldoende ruimte hebben, alleen natuurlijke voeding eten en geen preventieve antibiotica toegediend krijgen. De schapen mogen geen mulesing ondergaan. Dit is een techniek waarbij huid rondom de staart onverdooft wordt weggehaald ter voorkoming van een schapenziekte. De schapen worden rustig en diervriendelijk geschoren, zonder dat zij daarbij worden verwond. Bij de productie van de wol mogen geen schadelijke chemicaliën worden gebruikt. Wolgaren dienen vrij te zijn van schadelijke stoffen. Aan de betrokken arbeiders moet een minimumloon worden betaald en moet sprake zijn van een maximum aantal werkuren per week. Kinderarbeid is verboden. De 2m dikke diervriendelijke biologische scheerwollen yogamat is te koop via Mani Vivendi.

Draagt een vegan biologisch wol? Uiteindelijk zal het antwoord op deze vraag afhangen van hoe strikt de desbetreffende vegan is. Heb je te maken met een vegan die heel strikt leeft, dan zal die dat niet zo snel doen. Wol blijft immers een dierlijk product en het scheren van een schaap is eigenlijk tegennatuurlijk. Het valt bovendien niet uit te sluiten dat ook het scheren van een schaap op een biologische boerderij de schaap veel stress oplevert. Dat kan voldoende aanleiding zijn om als vegan ook geen biologische wol te dragen. Daarbij ligt het in de lijn der verwachting dat ook de biologische wolschapen uiteindelijk worden geslacht voor vlees. Ze worden dan weliswaar biologisch vlees, maar toch. Wat iemand wel en niet acceptabel vindt, dat moet hij/zij uiteindelijk zelf bepalen. De veganistische anti allergie mat met lamsvelkarakter is te koop via Mani Vivendi.

Ik associeer yoga met vegetariërs en bomenknuffelaars. Moet ik stoppen met vlees eten? Dat is aan jou. De meeste van mijn collega’s en ikzelf houden ons aan een nagenoeg vegetarisch dieet en zijn ook gestopt met nog wat andere destructieve gewoonten. Onze honger naar vlees en andere ongeoorloofde substanties zijn gewoonweg onverenigbaar met de yoga lifestyle. Geweldloosheid is heel belangrijk in de yoga. Goed zorgen voor jezelf, je lichaam en het milieu betekent bewuste keuzes maken. Je lijf vertelt je wat het nodig heeft om gezond te bijven. Just listen.

Twee dagen na mijn yoga klas verlies ik mijn focus weer. Hoe houd ik deze voor altijd bij me? Voor altijd zal niet lukken. Maar dagelijks 10 minuten mediteren helpt absoluut om je hoofd helder te houden. Er zijn een hoop trucjes om meditatie aan je dagelijkse routine toe te voegen, Als je opstaat, of vlak voor het slapen gaan. Na de lunch. Onder de douche. Of in de douche. Maar niet op weg naar je werk, straks vergeet je de weg.

What do I need to do if I have booked something but am not able to come?

Wat als je het niet redt om te komen? Laat het dan zo spoedig mogelijk aan de studio weten. Grote kans dat de studio iemand anders met jou plek blij kan maken. En er is dan zeker nog een andere les die week die je misschien beter uitkomt.

Ook als de annuleringstermijn al is verstreken? Zelfs als jouw les al is afgeschreven van jouw kaart omdat je het uiteindelijk toch niet redt. Laat het ook dan zo spoedig mogelijk aan de studio weten. Wij maken ons onnodig ongerust als je wel bent aangemeld en niet komt opdagen, beginnen graag op tijd met de les en gunnen jouw plekje graag aan iemand anders op de wachtlijst.

What else should I know of?

Wat doet de langdurige rek, tijdens de Yin Yoga lessen voor je bindweefsel? Kenmerkend aan Yin Yoga is dat je lang (3-5 minuten) in eenzelfde houding blijft, en daarbij je spieren zoveel mogelijk ontspant. Het effect hiervan is dat je je zogenaamde fascia op rek brengt. Fascia is het netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten en spieren in het lichaam omvat. Door het op rek brengen van je fascia wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt waardoor de soepelheid tussen de gewrichten en botten wordt vergroot. Bindweefsel produceert hyaluronzuur en dat trekt vocht aan, ook rondom je pezen en gewrichten. Hierdoor zal de aan- en afvoer van vloeistoffen binnen het bindweefsel positief worden beïnvloed.

Met Yin Yoga bereik je vooral het bindweefsel. Hierdoor wordt enerzijds het stresshormoon cortisol gereduceerd (ontgiften van de organen) en anderzijds de neurotransmitter dopamine, een lichaamseigen stof gestimuleerd. Dopamine is volgens velen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Runners High’, een euforisch gevoel van blijdschap en beloning dat veel lange afstandslopers ervaren, en wordt daarom in de volksmond ook wel eens het gelukshormoon of geluksstofje genoemd.

Met het regelmatig beoefenen van Yin Yoga maak je de neurotransmitters serotonine en dopamine aan. Door langdurige rek op het bindweefsel tijdens een Yin Yoga houding wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam gestimuleerd. Yin Yoga kan je helpen o.a pijn-, stressklachten en slaapproblemen te verminderen. Op een rustige manier ruimte geven aan het lichaam en de geest, zorgt voor een goed herstel en een soepeler en sappiger lijf.

Wat is fascia? Fascia is het bindweefsel dat alle spieren en organen omhult en alles in het lichaam met elkaar verbindt. Het omhult onze hersenen, ons ruggenmerg, onze organen en onze spieren. Fascia is rijk aan zenuwweefsel, bloedvaten en lymfevaten. Maar ook ons meridianen stelsel is gelegen in de fascia. Dit zijn de redenen dat het zo’n belangrijke rol speelt.

De fascia heeft letterlijk contact met elk ander systeem van het lichaam. Het is net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan andere lichaamssystemen. Het hebben van soepel fascia is van vitaal belang voor de algehele gezondheid en welzijn. Met gezonde fascia zien we er beter uit, voelen wij ons beter en functioneren wij beter!

De diverse structuren bindweefsel zijn: de ligamenten die botten met elkaar verbinden, de pezen die spieren en botten met elkaar verbinden, het kraakbeen, de botten en het bloed, de bindweefselvliezen om de hersenen en het ruggemerg, en de bindweefselvliezen rond organen en spieren. Op microscopisch niveau omhult fascia zelfs iedere cel van je lichaam.

Blokkades in de fascia kan bewegingsbeperkingen veroorzaken. Een beperking in het fascia ontstaat onder andere door dehydratie en fysieke oorzaken als trauma, verkeerde belasting en operaties of door chemische oorzaken als voedingsstoornissen en hormonale invloeden. Ook onverwerkte emoties kunnen zich vastzetten in het bindweefsel. Het weefsel verdikt zich daar, waardoor de elasticiteit vermindert en tenslotte verloren gaat. De fascia vormt dan als het ware een harnas om de spier, de organen en de meridianen waardoor deze niet meer vrij kunnen bewegen en de energie zal stagneren. Het kan zelfs zo zijn dat op het omliggende weefsel zoveel trekkracht wordt uitgeoefend dat je je niet meer kan ontspannen.

Met andere woorden, beperkingen in de fascia kunnen veel stijfheid-, pijn en gezondheidsklachten geven. Fascia verhardt, verstijft en krimpt door dehydratie, inactiviteit en door andere interne en externe factoren zoals stress, emoties, trauma’s. De wetenschap toont dat fascia soepeler, meer gehydrateerd, wordt door beweging en rek. Fascia bindt zich aan informatie, slaat gegevens op, waardoor de elasticiteit vermindert en tenslotte verloren gaat. Van slijmbeurs ontsteking naar frozen shoulder is een mooi voorbeeld.

Neurotransmitters Serotonine en Dopamine? Klinkt heerlijk! Zijn dat snoepjes? Bekende neurotransmitters zijn acetylcholine, GABA, noradrenaline, dopamine, serotonine en endorfines. Neurotransmitters zijn communicatiestofjes die van essentieel belang zijn voor het samenwerken van de verschillende systemen in ons lichaam. Deze neurotransmitters hebben een belangrijk effect op de lichamelijke- en mentale fitheid, slaappatroon, immuunsysteem, geheugen, hormoonproductie, concentratie en focus.

De juiste voeding en aanvullingen waar nodig, de juiste beweging en mentaal evenwicht zorgen voor de juiste brandstof om deze stofjes aan te maken door je eigen brein en lichaam. Serotonine is het stofje dat invloed heeft op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Dopamine is het stofje dat een grote rol speelt bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn of stilstaan. Het lichaam zet serotonine om in melatonine. Het is daarom belangrijk dat voldoende serotonine beschikbaar is. Serotonine reguleert eveneens het vrijkomen van melatonine uit de epifyse. Dus voor een goede slaap is de aanwezigheid van voldoende serotonine ook cruciaal.

Het regelmatig beoefenen van Yin Yoga stimuleert het produceren van de neurotransmitters en reduceert het stress en spanningsniveau. Door stress binnen het lichaam te verminderen zal het lichaam minder van het stresshormoon adrenaline aanmaken, en zo de hoeveelheid dopamine in het lichaam minder terug laten lopen. Door langdurige rek op het bindweefsel tijdens een Yin Yoga houding wordt het zelf herstellend vermogen van het lichaam gestimuleerd. Yin Yoga kan je helpen o.a pijn-, stressklachten en slaapproblemen te verminderen. Op een rustige manier ruimte geven aan het lichaam en de geest, zorgt voor een goed herstel en een soepeler en sappiger lijf.